02 November 2010

ORANG YANG DI UTAMAKAN MASUK SYURGA

→orang yang diutamakn masuk syurga←

÷ada sebuah kisah bahwa trdpt 3 orang atau golongan yang akn dimasukan dì syurga,mereka adlh para ulama,para mujahid,dan hartawan


Ξ suatu hari,ada orang kaya dan para ulama meminta para mujahid mendahului masuk dan berkata,"wahai tuan,silahkn tuan masuk karena Allah telah menjanjikan untuk kamu syurga disebabkn kamu syahid karena-NYA".

Tetapi,para mujahid itu telah menolak dgn baik dan berkata kepada para ulama,"maaf,tuan ulama yang di hormati masuklah dahulu karena para mujahid ini tidak akan tahu kepentingan berjihad jika tidak daripada ilmu daripada tuan."

Kemudian,para mujahid dan orang kaya telah mempersilahkan para ulama untk mendahului mereka pula masuk ke dalam.para ulama itu pun melangkah,tetapi sesampainy kaki para ulama hendak menuju ke pintu syurga,dia berundur semula.

kata para ulama kepda orang kaya dan para mujahid,"wahai orang kaya,kamulah yang sangat layak untk masuk ke dalam terlebih dahulu.karena kamu yang telah mendirikan rumah-rumah ibadah yang membolehkan para ulama ini berperan dalam menyampaikn ilmu agama.kamu pula para mujahid,karena kehendak ingin berjihad pada jalan Allah."

akhirny,orang kaya itu mendahului mereka untk masuk ke dalam syurga.

ALKISAH...

Nabi sulaiman a.s.seorang nabi yang dikurniakan oleh Allah S.W.T. kekayaan tanpa tandingan. Sayidina Abu Bakar dan Sayidina Usman Bin Affan pula adlah ahli perniagaan yang sangat kaya dan selalu memerdekakn hamba.malah,istri Rasulullah s.a.w.bernama Sayidatina Khadijah adalah ahli perniagaan wanita yang sangat berjaya dan maju

menurut sejarah Islam,setelah Rasulullah s.a.w. Menikah dengan sayidatina khadijah,mereka telah didatangi oleh ibu susu Rasulullah s.a.w.,yaitu sayidatina Halimah. kedatangan sayidatina halimah telah disambut dgn baik dan hormat kemudian dilayan dengan lemah lembut. sayidatina halimah hendak menyampaikan berita bahawa di daerah tempt tinggalny gersang dan bnyak ternak telah mati karena kelaparan dan dihidapi penyakit.

setelah sayidatina halimah melepaskan rindu kepda anaknya dan menantuny, dia telah diberi bantuan daripada Rasulullah s.a.w. berupa empat puluh ekor kambing dan seekor unta untuk tunggangan..

sesungguhny dengan karunia daripada Allah S.W.T., sayidatina Khadijah telah menjdi usahawan yang sangat berjaya dengan perniagaanya telah meluas dan maju hingga keluar makkah. melalui perniagaan yang diusahakan,dikatakn bahwa sayidatina Khadijah telah memiliki 80.000 unta yang ada dipelihara dimerata tempat. malah, kekayaan sayidatina Khadijah terdapat juga di mesir, habasya(eithopia),dll..

Melalui kekayaan yang dimiliki oleh Sayidatina Khadijah, beliau sangat bermurah hati untuk membantu orang-orang miskin, anak-anak yatim, janda-janda dan orang yang tidak mampu serta gadis-gadis yang miskin..

Bagi orang-orang yang memiliki kekayaan,dengan menguruskan hartanya pada jalan yang benar dan diridhoi serta melakukan kebajikan akan mempercepat urusany masuk ke dalam syurga..


Daripada al-Barra r.a katanya :
"Dikala seorang lelaki membaca surah al-Kahfi, tiba-tiba ia melihat binatang peliharaanya berlari dan ia melihat bagaikan sekumpulan mega atau awan lalu ia datang menemui Rasulullah s.a.w. dan menceritakan semuany kepada Rasulullah s.a.w. lalu Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Itu adalah as-Sakinah (ketenangan) yang turun bersama al-Quran."

(HR.Bukhari,muslim dan at-Tirmidzi).

by : pangeran geger
laskar.sesat@yahoo.com

Sumber →SYARIAH DAN AQIDAH..
Oleh : Badiatul Roziqin

Tidak ada komentar:

Posting Komentar